miercuri, 10 februarie 2010

Organismele de gestiune colectiva - episodul 2

Dupa ce am vazut ce sunt OGC-urile o sa trec in revista OGC-urile romanesti, cine sunt, cu ce se ocupa si cateva cuvinte despre fiecare. O sa incepem cu cele 4 mai mari, care functioneaza bine sau cat de cat bine (in cazul DACIN-SARA), urmand ca cel tarziu maine sa le trec in revista si pe celelalte 6 mai mici.

1. UCMR-ADA - drepturi de autor in muzica
Cel mai mare si mai vechi OGC romanesc este de departe UCMR-ADA, acronim la Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania - Asociatia pentru Drepturi de Autor. Infiintat in 1920 de catre George Enescu sub numele de Societatea Compozitorilor din Romania, a inceput sa colecteze in 1927 cu know-how francez si belgian. In perioada comunista, SCR a fost transformata in 1948 in Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania si, desi si-a pastrat atributiile de colectare, nu i s-a mai permis sa trimita bani in afara. Actuala forma de organizare juridica a fost adoptata in 1997, ca urmare a adoptarii unei legi moderne a dreptului de autor, legea 8/1996, departamentul de colectare desprinzandu-se din UCMR si luand forma juridica care functioneaza azi. Dupa un inceput mai ezitant, dupa schimbarea directorului general in decembrie 2001, societatea a avut o crestere fulminanta a incasarilor de la 2 milioane $ in 2001 la 25 milioane Euro in 2008. La ora actuala are cam 6500 de membri si peste 100 de contracte de reprezentare reciproca cu societati de acelasi fel din strainatate, care acopera tot mapamondul. Este afiliat la CISAC  (Confederatia Internationala a  Societatilor de Autori si Compozitori www.cisac.org) si BIEM (Biroul International pentru Drepturi Mecanice www.biem.org), cele mai mari si mai influente organisme suprastatale, impreuna un adevarat ONU in muzica.
Mai multe informatii sunt disponibile pe site-ul societatii www.ucmr-ada.ro



2. CREDIDAM - drepturi conexe ale interpretilor
CREDIDAM ii reprezinta pe interpretii muzicali (cantareti, solisti, instrumentisti), pe actori, dansatori, balerini din 1996. Ca toate OGC-urile, cu exceptia UCMR-ADA care este mai vechi , CREDIDAM (acronim pentru Centrul Roman pentru Administrarea Drepturilor Artistilor Interpreti) a fost infiintat ca urmare a aparitiei unei legi moderne a copyright-ului. CREDIDAM a colectat in 2008 cam 6 milioane de Euro, in crestere fata de anii precedenti. Fara sa intru in foarte multe amanunte, CREDIDAM este poate cel mai controversat OGC romanesc, membrii sai fiind in general nemultumiti de activitatea sa. Este interesant cum reuseste sa nu trimita decat sume mici in strainatate, desi, de cele mai multe ori, playlisturile le imparte cu UCMR-ADA. Are aproximativ 8000 de membrii si 30 de contracte de reprezentare reciproca.
Website-ul este www.credidam.ro.


3. UPFR - drepturile conexe ale producatorilor
UPFR reprezinta casele de discuri si este agentul local al IFPI, federatia industriei muzicale la nivel mondial. UPFR este o societate in care se patrunde foarte greu, ea avand doar 51 de membri la data ultimului raport disponibil si neprimind orice casa de discuri. Ca urmare a acestui fapt o parte din membrii care n-au avut acces si-au format propriul OGC. In 2008 au colectat aproximativ 3,5 milioane Euro.
Website-ul lor este www.upfr.ro.


4. DACIN-SARA - drepturi de autor in audiovizual
DACIN-SARA (Drepturi de Autor in Cinematografie-Audiovizual - Societatea Artistilor Romani din Audiovizual) ii reprezinta pe creatorii din domeniul filmului, regizori si scenaristi. Societatea are destul de putini membri (129) pentru ca, in mod contrar legii, nu primeste orice creator de film. De asemenea  sufera din lipsa unui management profesionist, pentru ca un regizor celebru nu e neaparat si un administrator capabil, si a unui personal specializat, asa cum au, mai mult sau mai putin, OGC-urile descrise mai sus. Este afiliata la FERA, Federatia Internationala a Creatorilor de Film: www.ferainfo.org.

va urma




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu