joi, 18 februarie 2010

Radio si Televiziune – cum se repartizeaza remuneratiile UCMR-ADA

Acesta e un articol scris de mine pt Buletinul Oficial al UCMR-ADA, care cred ca este interesant si pentru cititorii mei :)

In ultima vreme am constatat ca foarte multi dintre membrii nostri nu stiu cum se repartizeaza remuneratiile colectate (iarasi marea majoritate nu stiu cat de greu sunt colectate sumele distribuite de UCMR-ADA), desi informatiile exista pe site-ul UCMR-ADA, Regulamentul de Repartitie fiind inclus in statutul UCMR-ADA.

Desi indeplinim toate conditiile de transparenta cerute de legea dreptului de autor si conexe, pentru a veni in sprijinul dumneavoastra, consideram ca este nevoie sa explicam inca o data cum sunt repartizate remuneratiile din difuzarile la radio si televiziune.

Mai intai va rog sa observati diferenta dintre incasarile din cele 2 categorii, radio si TV. Pe scurt am putea spune ca remuneratiile cele mai importante sunt colectate de la organismele de televiziune. Intrucat televiziunea nu difuzeaza asa multa muzica, iar o mare parte este alcatuita din muzica de film, muzica special comandata (gingle, promo, fundaluri), in urma repartizarii remuneratiilor potrivit legii cele mai importante sume revin autorilor difuzati pe postul respectiv, in majoritate din strainatate. In anul 2009 numeroase posturi de televiziune (SRTv, B1, National TV, N24, OTV, ETNO, Taraf TV etc.) nu si-au indeplinit obligatiile de plata a remuneratiilor catre UCMR-ADA.
La radio este exact invers, avem preponderent muzica, foarte multi autori si titulari de drepturi, dar remuneratii mult mai mici. Radiourile romanesti inregistreaza venituri mult mai mici decat televiziunile. Sunt multe radiouri care nu au venituri sau au venituri foarte mici si platesc remuneratia minima de 2400 lei pe trimestru.
In mod firesc si remuneratiile primite de autorii operelor muzicale difuzate pe radio sunt mult mai mici.

Prin urmare, nu este suficient ca o opera muzicala sa fie pe primele locuri in topurile muzicale pentru a beneficia de remuneratii semnificative. Valoarea remuneratiilor ce revin autorului potrivit legii depinde de valoarea remuneratiilor achitate de posturile de radio sau de televiziune pe care a fost difuzata o opera muzicala si de numarul si durata operelor muzicale radiodifuzate pe acel post.


Cum se distribuie banii?
De la un radio (se poate extrapola: tv, spectacol, etc, principiul este acelasi) se primesc:
1. O suma de bani (de obicei /trimestru);
2. Un playlist corespunzator cu piesele difuzate in perioada pentru care s-a facut plata de la 1.
Informatiile cuprinse in playlist cu privire la fiecare opera muzicala se introduc in programul de repartitie cu minutajul specificat de utilizator in playlist. Dupa ce s-au introdus toate piesele se introduce suma primita. Din acest moment programul realizeaza repartizarea sumei introduse pentru fiecare piesa, si mai departe pentru fiecare autor.
Care este algoritmul de calcul al programului?
1. Aduna toate duratele pieselor introduse si le transforma in secunde;
2. Imparte suma introdusa la totalul de secunde;
3. Rezulta o “valoare de punct” care se “masoara” in ron/sec;
4. Inmulteste pentru fiecare piesa durata de utilizare capturata cu valoarea de punct;
5. Astfel rezulta suma de bani pe fiecare piesa;
6. Folosind rezultatul de la 5/piesa, pentru fiecare piesa calculeaza cat revine fiecarui membru in functie de procentele detinute si declarate la UCMR-ADA.

Daca detineti 100% din opera muzicala va revine intreaga remuneratie rezultata din repartitie pentru acea opera muzicala. In cazul in care aveti un editor ce detine o cota din opera muzicala, remuneratia se va repartiza potrivit cotelor declarate intre dumneavoastra si editor. Daca ati cesionat editorului sau unui organizator de spectacol 100% drepturile dumneavoastra,  nu veti primi nimic din acea remuneratie.

Softul folosit de UCMR-ADA se numeste CoSIS V, este realizat de societatea elvetiana SUISA (organism similar UCMR-ADA) in colaborare cu CISAC si folosit de foarte multe societati de gestiune colectiva din intreaga lume. Bazele de date utilizate, pe langa baza de opere muzicale a UCMR-ADA cuprinzand repertoriul roman constituit potrivit declaratiilor dumneavoastra si ale editorilor dumneavoastra, sunt constiuite si din bazele de date ale fiecarui organsim similar UCMR-ADA din lume, in acord cu standardele internationale ale CISAC.

Unde se duc banii dupa finalizarea unei distributii?

Dupa efectuarea retinerilor legale si statutare (impozitul si comisionul prevazut de lege pentru acoperirea costurilor de colectare), remuneratiile sunt platite titularilor, membri ai UCMR-ADA sau ai altor organisme de gestiune colectiva din intreaga lume.
Din nefericire pentru cultura nationala si pentru autorii romani, de regula cca. 70% din remuneratiile colectate de UCMR-ADA revin autorilor straini membri ai altor organisme de gestiune colectiva si editorilor acestora, inclusiv prin intermediul subeditorilor romani care le promoveaza in televiziune si radio difuzarea operelor.
Prin urmare, cea mai mare parte a remuneratiilor merg in strainatate pentru ca asa reiese din playlist-urile furnizate de radiouri si televiziune.
UCMR-ADA este obligata potrivit tratatelor internationale ratificate de Romania si potrivit contractelor de reprezentare reciproca incheiate cu societatile de gestiune colectiva similiare (peste 100) de pe intreg mapamondul sa acorde membrilor acestora din urma acelasi tratament ca si cel acordat membrilor romani. Potrivit legii si metodologiilor in vigoare responsabilitatea asupra playlist-urilor revine utilizatorilor de opere muzicale ce isi asuma pe proprie raspundere, sub sanctiunea art. 292 c. penal, corectitudinea intocmirii acestora. UCMR-ADA are obligatia de a procesa informatiile din playlist-uri asa cum acestea sunt comunicate de utilizatori (radio, tv, etc.)
Conducerea UCMR-ADA a contactat societatile de monitorizare in voga acum printre artisti si alte societati de profil pentru a verifica acuratetea inregistrarilor si a raportarilor acestora.

2 comentarii:

  1. Buna ziua, Am citit cu interes articolul dumneavoastra. As avea insa o intrebare: Ma aflu in afara Romaniei si ma bate gandul sa pun la cale un radio online pe care sa difuzez muzica dar si fragmente din diverse spectacole, clipuri audio s.a.m.d. Radioul va fi in limba romana si se va adresa, in principiu, romanilor din Romania. Cel putin intr-un prim moment, el nu va avea cum sa scoata profit. In aceste conditii, as vrea sa stiu: 1. Trebuie sa platesc drepturi de difuzare? 2. Daca da, trebuie sa le platesc aici sau in Romania? 3. Drepturile pentru clipuri audio si fragmente din spectacole (din Romania) se incadreaza la aceeasi categorie cu muzica? Va multumesc deosebit de mult. Cornel

    RăspundețiȘtergere
  2. Desi administratorii site-lui ar trebui sa va raspunda, am s-o fac eu. Daca o sa cereti sa platiti legal taxele pentru webradio la UPFR, CREDIDAM si UCMR-ADA si nu aveti domiciliul in RO, o sa va spuna ca nu se poate. Va vor cere, in cel mai bun caz un "reprezentatnt fiscal" in RO. E o buna ocazie sau exemplu cum sa faci un webradio si sa nu platesti nimic. Cumperi un domeniu pe numele cuiva din afara sau il ai pe .fm sau altceva si te doare la banana. In fine, daca gasesti un reprezentant fiscal sau esti cu domiciliul in Ro, iti cer acte doveditoare ca esti pro. domeniului si sa completezi niste cereri. Apoi vei plati 10 lei pe luna + TVA pentru maxim 999 de song-ri difuzate si 20Lei/luna + TVA pentru mai mult de 1000 de song-ri dif pe luna. Daca numarul de ascultari sare de 300.000 ( intreaba-i cum definesc "ascultarea" si ii bagi in ceata total) atunci platesti 40 de lei + TVA. Asta ptr nonprofit. Pentru generator de venituri sunt niste procente pe care trebuie sa le platesti dar nu stiu sa-ti zic exact. Si, da, la toate 3 organismele platesti 20Lei + TVA. Cei mai putin birocrati sunt UPFR cand faci acte si cand platesti (au, daca vrei plata pe tot anul sa nu stai lunar sa virezi 20Lei)

    RăspundețiȘtergere