sâmbătă, 6 februarie 2010

Organismele de gestiune colectiva - episodul 1

Introducere
Organismele de gestiune colectiva sunt asociatii fondate de detinatorii de drepturi de autor si conexe din muzica, film, teatru, scriitori, sculptori, pictori, si persoanele juridice care cumpara sau dobandesc astfel de drepturi in scop comercial (publisheri, case de discuri) cu scopul de a le gestiona drepturile de autor pe plan national si mondial.
Ideea e simpla. Intrucat este imposibil sa-ti gestionezi singur drepturile si sa colectezi bani care ti se cuvin de la cei care utilizeaza creatorii s-au unit. Teoretic si legal poti incerca si singur, doar ca identificarea si negocierea cu toti utilizatorii, mai ales in cazul artistilor de succes, este o munca pe langa care cea a lui Sisif pare o joaca in parc. Si stabilirea unui pret pentru muzica in mod individual este o sarcina grea, intrucat nu ai avea termeni de comparatie si un etalon la care sa te raportezi.
Autorii au inteles foarte repede asta, asa ca primul organisme de gestiune colectiva (OGC) a fost infintat  acummai mult de 200 de ani in Franta, in anul 1777de catre Beaumarchais, celebru dramaturg francez.


Impreuna, detinatorii de drepturi au o forta de negociare mult mai mare, ceea ce se reflecta in tarife mai bune. Forta de negociere vine mai ales din faptul ca uniti, autorii au de oferit un repertoriu mult mai mare, putand satisface nevoile utilizatorilor comerciali.
Si utilizatorilor le convine sistemul, pentru ca este mult mai usor sa negociezi cu o singura entitate pe o categorie de drepturi, decat sa trebuiasca sa alergi dupa sute de autori. Ca sa nu mai spunem ca asa evita o multime de procese pentru utilizarea fara drept a unui anume repertoriu, inclusiv plata unor despagubiri pentru daunele materiale si morale suferite de detinator.
Cele mai mari OGC-uri sunt ASCAP si BMI din USA, PRS for Music din Marea Britanie, SACEM din Franta si GEMA din Germania, fiecare cu colectari de drepturi de autor in valoare de 500 milioane de Euro. Cel mai mare OGC romanesc este mult sub ca si sume colectate, cam la 25 de milioane de Euro, dar mult peste vecinii nostri, cu exceptia Ungariei.
La ora actuala OGC-urile de pe mapamond formeaza o retea la nivel planetar prin sistemul contractelor de reprezentare reciproca. Sistemul e simplu: tu ma reprezinti pe mine si eu pe tine, iar membrii tai au parte de acelasi tratament pe care il acord membrilor mei, iar pentru asta retin un comision de administrare care este de obicei intre 5-10% din suma colectata pentru repertoriul partenerului strain. Marele avantaj este ca avand tot repertoriul mondial in spate, un OGC poate sa negocieze tarife mult mai bune pentru membrii sai, decat daca ar fi avut numai repertoriul membrilor sai nationali.
In sistemul mondial pastorit de CISAC (Confederatia Internationala a Societatilor de Autori si Compozitori) se afla 225 de societati din 118 tari (de fapt din mai multe, pentru ca OGC-urile din tari care au avut colonii le reprezinta si pe acestea) si 2,5 milioane de creatori, dintre care aproximativ 6500 sunt membrii UCMR-ADA.
O sa revin cu alta ocazie la CISAC si sistemul pe care il gireaza, pentru ca sunt foarte multe lucruri interesante de spus, CISAC-ul fiind un echivalent al ONU in drepturi de autor, o entitate transnationala cu multa influenta..
In episodul 2 vom trece in vedere OGC-urile romanesti, care sunt, ce drepturi reprezinta, o scurta descriere etc.

va urma

11 comentarii:

  1. Buna treaba faci! Bravo! Tot inainte, e un subiect foarte interesant.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc. Nu cred ca sunt foarte multi interesati de subiect, dar eu sa incerc totusi sa aduc putina lumina aici :)

    PS astept intrebari daca ai :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Scuza-ma, acum l-am descoperit. :)

    RăspundețiȘtergere
  4. salut, Dinu!
    am o intrebare legata de programe audiovizuale distribuite in sistem "video on demand" prin internet. ai idee care dintre organismele de gestiune colectiva s-ar ocupa de acest lucru si ce contributii s-ar plati?
    multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  5. Salut
    Nu exista nici un tarif special pt VOD, asa cum exista in alte tari, pt simplul motiv ca nu se justifica inca sa trecem prin toata procedura greoaie de tarificare.
    Cum VOD are ca suport internetul, doar UCMR-ADA are un temei legal, adica o metodologie aplicabila.
    Din pacate tariful care ar putea fi aplicat prin analogie, cel pt descarcari, este de 10% din venituri. Stiu ca in strainatate exista si VOD prin streaming, si aici tariful ar fi de 7% din venituri.
    Celelalte OGC-uri au un drept doar teoretic, pt ca nu au inca o metodologie de colectare pt internet. Ramane doar UCMR-ADA
    Daca mai ai intrebari iti stau cu placere la dispozitie :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna ziua.
    Am si eu o intrebare... sunt novice in domeniul acesta si as vrea sa stiu ce trebuie sa fac pentru a putea folosi ca fundal sonor pentru un clip (sa spunem publicitar), muzica din coloana sonora a unui film (strain). Am inteles de la unele persoane mai informate decat mine, ca as putea sa folosesc in mod gratuit nmax. 30% din continutul melodiei... Este real? Daca nu, care ar fi pasii de urmat pentru a folosi in mod legal muzica, fara sa am probleme dupa ce va fi difuzat?
    Multumesc anticipat.

    RăspundețiȘtergere
  7. Salut
    Nu este real, iar persoanele respective sunt probabil mai putin informate decat tine :).
    Ca sa poti sa folosesti muzica (indiferent daca e romaneasca sau straina) ca fundal sonor pt un clip sau pt orice material audiovizual (film, serial, documentar, etc) trebuie sa obtineti drepturile de sincronizare. Dreptul de sincronizare este un drept de adaptare care nu este gestionat colectiv. Mai exact nu va poate ajuta UCMR-ADA. Sfatul meu ar fi sa cautati publisherul care detine piesele si sa cereti acordul lui.

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna ziua,
    As dori sa stiu daca incalc legea, adaugand ca si comentarii la diverse postari pe internet, anumite strofe dintr-o oarecare poezie(poezie care nu-mi apartine si care are consider eu ca este adecvata postarii respective).Desigur ca strofele respective vor avea ghilimelele de rigoare, insa nu la toate cunosc si numele autorului.Multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca va referiti la social medial (facebook, etc) sau diverse locuri unde se poate comenta (cum este cel de aici), raspunderea nu este a dvs. ci a proprietarului site-ului respectiv. In cazul pe care l-ati mentionat, titularul acelor drepturi, in cazul in care nu doreste ca cineva sa-l foloseasca drepturile (text, poezii, etc) in acest fel va trebui sa-l notifice pe cel care detine site-ul sa scoata acel text de pe site. in cazul in care se conformeaza povestea se incheie aici

      Ștergere