vineri, 17 septembrie 2010

Despre publishing - prolog

Am constatat ca multi nu stiu exact ce este si cu ce se mananca publishingul, din cauza ca acest gen de initiativa in domeniul copyright-ului cu mare influenta la nivel european si mondial, asa ca m-am decis sa scriu un mic reportaj pe tema aceasta. Cum sunt multe de spus si doresc sa ma refer si la ce este pe afara, o sa il impart in mai multe episoade.
Dar inainte de a incepe sa vorbim despre publishing as vrea sa va reamintesc ca drepturile de autor se impart in drepturi de executie publica si drepturi mecanice.
Drepturile de executie publica sunt acele drepturi care se nasc din intepretarea publica a unor lucrari muzicale, atat direct (concerte, recitale, etc.), cat si indirect, prin mijloace de retransmisie de orice fel.
Drepturile mecanice sunt acele drepturi care se nasc din redarea inregistrarilor sonore pe care sunt fixate operele muzicale. Cea mai clara exprimare a drepturilor mecanice sunt vanzarile de CD si DVD-uri. De cele mai multe ori cele 2 drepturi merg mana in mana, asa incat de exemplu, pentru utilizarea pe televiziune sunt datorate redevente atat pentru utilizarea drepturilor mecanice cat si a drepturilor de executie publica.
Motivul principal pentru care am facut diferenta intre cele 2 tipuri de drepturi de autor este ca prin traditie, publisherii controleaza drepturile mecanice pentru o piesa sau mare parte din ele.

va urma

Un comentariu:

  1. Poti fi, te rog, mai specific in ceea ce priveste drepturile mecanice?

    Eu stiam ca drepturile mecanice sunt de fapt (conform Legii 8/1996) dreptul autorului de a autoriza sau interzice reproducerea operei... Spre exemplu cand se multiplica CD-urile.

    De ce pentru utilizarea pe televiziune (cand doar se retransmite opera) sunt datorate redevente si pentru drepturile mecanice?

    Multumiri anticipate.

    RăspundețiȘtergere