vineri, 5 noiembrie 2010

Piraterie pe internet – o posibila solutie

Descarcarea de muzica pe internet prin sistemul file-sharing este un fenomen de masa cu foarte putine sanse de schimbare atat din motive de comportament social, cat si din motive tehnice.
Pe de o parte este evident ca publicul doreste sa aiba muzica gratis (de fapt nu doar muzica, dar doresc sa ma refer doar la muzica aici), iar cand marea majoritatea a celor care au acces la net nu doresc sa plateasca este evident ca nu pot lua masuri penale impotriva tuturor.
Pe de alta parte este iarasi evident ca care care pirateaza sunt mereu cu cativa pasi in fata caselor de discuri, autoritatilor de stat, etc si asta este o tendinta care probabil se va accentua pe termen mediu sau lung.
O varianta ar fi campanii de educare, dar acestea au success doar in tari cu grad inalt de civilizatie si cu constinta civica, cum sunt tarile nordice de exemplu, desi nici ele nu sunt scutite de piraterie, tinand cont ca Pirate Bay a fost fondat in Suedia.
Cu siguranta intr-o tara ca Romania asa ceva ar fi treaba de 50-100 de ani si nu cred ca ar avea cineva rabdarea si fondurile sa investeasca in asa ceva.

Eu cred ca ar exista si o solutie mai simpla si mai usor de aplicat si anume un sistem gen copie privata. Am explicat cu alta ocazie foarte clar ce este copia privata: http://drepturideautor.blogspot.com/2010/04/copia-privata.html
Sistemul ar functiona in cazul internetului destul de simplu si anume printr-un mic supliment la abonamentul de internet, incheiat cu providerul, care ar fi responsabil cu colectarea si virarea sumelor la OGC-uri, care ar plati mai departe sumele catre autori prin sistemul de fond comun http://drepturideautor.blogspot.com/2010/03/fondul-comun.html
Sigur, nu ar fi foarte cinstit fata de cei care deja cumpara muzica in mod legal de pe net, dar cred ca casele de discuri si publisherii pot gasi modalitati de recompensare a acestora (bilete gratuite sau reduse la concerte, etc) si nici fata de cei care nu descarca muzica de pe internet. Aici cred ca pot fi implementate mijloace de protectie tehnica (asa numitele TPM-uri) prin care sa fie facturat doar cel care descarca muzica si nu cel care foloseste netul doar pentru mail, de exemplu.
Este doar un embrion de idee si evident ca trebuie dezvoltata extensive ca sa poata functiona. De asemenea va trebui invinsa influenta si lobby-ul si influenta de care se bucura ISP-rile (internet service provideri, furnizorii de internet).
Vreau sa precizez inca o data ca aceast articol nu exprima pozitia oficiala a UCMR-ADA si ca este scrisa in nume personal de catre autor.

15 comentarii:

  1. Uite ca putem avea si propuneri comune (vezi punctul 9 al declaratiei noastre de principii :)).

    Gerd Leonhard a dezvoltat foarte mult idea asta - el i-a zis "music like water" printr-o analogie cu sistemul de distributie al apei potabile.

    Eu cred ca autorii, OGC-uri, utilizatori, chiar si ISP-uri ar trebui sa fie deschisi la asa ceva, probabil label-urile si publisherii se vor opune. Evident, mai e problema ca taxa respectiva ar trebui sa cuprinda tot materialul care se plimba pe net (deci si filme si carti) si sa existe o modalitate echitabila de impartire a banilor (dar de asta exista last.fm si alte siteuri de gen).

    RăspundețiȘtergere
  2. Bine ai venit, Dinule, în gașca noastră de idealiști!

    Vezi articolul meu din 2009 desprea această ’copie privată pe internet’ aici http://www.hiq.ro/blog/florin/2009/11/20/digital-music-license-sau-flat-rate/

    RăspundețiȘtergere
  3. Ideea este veche si a venit de la publisheri prima data acum cel putin 3 ani. Nu inteleg de ce nu se aplica inca. La urma urmei nici eu nu ma uit la TVR dar trebuie sa platesc acea taxa radio-tv. Cred ca problema sta in cum sa isi imparta banii si in faptul ca atit publisherii cit si casele de discuri se vor alege cu sume mult mai mici decit isi doresc...

    RăspundețiȘtergere
  4. Ideea e clar mai veche, eu am vrut doar sa o aduc un pic la lumina.
    Problema nu e cum sa se imparta banii, ci ca trebuie o schimbare legislativa ca sa realizezi asa ceva. La OGC-uri le este frica de orice schimbare legislativa, pt ca lobby-ul utilizatorilor dispune de multi bani ca sa unga anumite rotite din parlament.

    Ordu, Florin cred ca iti poate confirma ca eu sunt un mai vechi sustinator al acestei idei.
    Din cate stiu eu, principalii adversari sunt ISP-urile si lobby-ul extrem de eficient pe care il au in Parlament. O sa rostesc doar un nume Varujan Pambuccian :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Sistemul se numeste "flat rate" in vest si este propus spre a fi aplicat in noua legislatie din Brazilia (vezi http://www.vgrass.de/?p=382) . In teorie sunt rezonabil, sunt insa multa probleme conexe - anul acesta la FCF s-a discutat pe larg chestiunea - pt cei interesati inregistrarea sectiunii este la http://oxcars10.exgae.net/recorded/fcforum.ogg.16

    Pentru cei interesati de detalii Volker are un studiu mai pe larg http://www.vgrass.de/?p=193

    Ma maninca limba si nu uit sa spun ca in Franta OGC-urile au fost cei ce s-au opus acestei propuneri. :-D

    RăspundețiȘtergere
  6. Alta idee aberanta si comunista, ca si taxa radio/tv. Orice muzica care nu e live ar trebui sa fie gratis. Muzica de la televizor. radio internet este o reclama pentru artist, ar trebui artistul sa plateasca ca se difuzeaza, nu cei care o asculta. Cum coca-cola plateste reclame ca sa se promoveze asa si artistu/labelul ar trebuie plateasca pentru ca se promoveaza. Trebuie sa se inteleaga ca fonogramele platite sunt un model de business care a murit! Suck it up si treceti peste toata povestea cu pirateria...

    RăspundețiȘtergere
  7. Bogdan, multumesc pt linkuri, foarte interesante. Acum scriu avand ca fundal FCF forum :)
    OGC-urile sunt in general tematoare fata de o astfel de solutie mai ales pt ca se tem sa nu deschida cutia pandorei si schimbarile sa nu duca la o modificare radicala a dreptului de autor asa cum il stim noi. De asemenea impartirea banilor ar fi o problema, dar asta o consider o chestiune secundara.
    Dar dupa cum vezi mai sunt si unii care au o opinie diferita :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Autorii ar trebui sa primeasca un procent din concertele artistilor... Ca sa fiu mai concret,in ziua de azi in Romania, un artist/label da in jur de 1000 de euro in medie pe o piesa unui compozitor care-i cesioneaza
    piesa. Daca piesa e buna artistul are 6 luni concerte pe urma ei, vreo 2 pe saptamana, timp de 6 luni insemna o medie 48 de concerte, hai sa zicem 40. Daca ia doar 1000 pe concert sunt vreo 40k. Eu zic ca este o mare diferenta intre incasarile unui artist si banii care-i ia un compozitor pe piesa. Compozitorul mai ia niste marunti de la UCMR (care-l fura cu nesimtire) iar Artistul niste marunti de la Credidam(alt loc unde bani dispar la fel de repede ca si la UCMR). Dar cine ia grosul de fapt este UPFR (circa 90% din toata incasarile luate de la radiouri si televiziuni sub forma de drepturi de executie publica), de unde nici artistul nici compozitorul nu prea vad un cent... Pe scurt, artisti si compozitori trebuie sa se uneasca, sa scape de capusa numita Label, sa-si dea muziga pe gratis pe net ca si promovare, si sa traiasca bine mersi din concerte. Orcine care cauta modeluri de business care sa vanda intr-un fel sau altul fonograme, isi pierde vremea. Muzica live, ca si model de busines, are cel putin cateva mii de ani, vanzarea de fonograme a aparut odata cu patefonul si inceput sa moara odata cu aparitia mp3-ului si a internetului. Label-urile si-au au exploat destul artistii cateva zeci de ani, vor trebui sa inteleaga ca e cazul sa dispara pentru ca nimeni nu va mai plati pentru fonograme. Incercarile prin tribunale si lobby-ul prin parlamente sunt ultima zvacnire a unei industrii pe cale de disparitie. Muzica va reveni la cursul normal, pe care-l are de milenii, LIVE-ul, si va fi promovata prin distribuirea de gratuita de fonograme/videograme.

    RăspundețiȘtergere
  9. mda... eu nu cred in "back to the roots", la fel cum nu cred in tehnologizare masiva. e clar ca, inca multa vreme de acum incolo, modele de business aparent incompatibile vor functiona bine merci in paralel

    ce va disparea incet-incet este motorul care a imbogatit industria muzicala in ultimii 50 de ani: "format shift"-ul. vinil > magnetofon > caseta audio > CD > vinil :) etc.

    cred ca atentia se schimba de la posesie, la viteza. acum, cand netul e peste tot, important pt noua generatie nu va fi sa-si umple hardul cu tone de muzica (deh, nu au tarele pe care le avem noi astiam ai mari) ci sa ajunga cat mai rapid la ea. timpul conteaza. cine nu e accesibil acum-aici pierde, pentru ca este atat de mult zgomot pe piata incat pur si simplu publicul va trece la urmatorul lucru interesant. asa ca eu zic ca modelele gen spotify vor infrange torenturile si nu legislatie/educatie/orice vreti voi.

    oricum, eu zic ca urmatorul mare scandal in domeniul drepturilor de autor va fi cel al cartilor. cand isi va muta toata lumea biblioteca pe ipad, va fi un alt mare macel

    RăspundețiȘtergere
  10. Mihnea, ti-am ramas dator cu un raspuns.

    Tu contesti insasi modul de baza in care functioneaza societatea noastra, doar ca probabil nu-ti dai seama.
    Dreptul de autor este un drept patrimonial, la fel ca acela care iti secureaza tie casa si masina de exemplu. Internetul nu ar trebui sa schimbe nimic acest sistem, unicul care s-a dovedit functional pana acum, pt ca el nu schimba nimic in mod fundamental, ci doar aduce informatia mult mai repede si in cantitate mult mai mare decat inainte. Dar bazele raman aceleasi!
    Ce spui tu este utopic si nerealist. Banii din concerte apartin artistilor interpreti si ei pot sa ajunga la compozitori doar benevol si nu printr-un text legislativ, pt ca ar contraveni unui puhoi de legi incepand cu Constitutia si terinand cu ambele comventii ale dreptrurilor omului.
    Nu ai deloc dreptate cu UCMR-ADA (UCMR este cu totul altceva), astea sunt doar povsti care nu au acoperire in realitate. exista cenzori, audit intern si extern si controlul anual (care este dur) de la ORDA. In conditiile in care ORDA a fost extrem de ostil fata de UCMR-ADA, daca ar fi gasit macar un leu care a plecat unde nu trebuia, se lasa cu consecinte penale.
    Ca OGC-urile nu reusesc sa explice foarte bine cum functioneaza si au mari probleme de comunicare si PR este alta treaba

    RăspundețiȘtergere
  11. Sunt convis ca sti legea, ar fi cazul in domeniul tau, dar nu am sa mai continui aici, aceasta discutie, no offence, dar inca nu vezi the big picture din "industria" muzicala romaneasca in particular si globala in general. Nu vreau sa ma repet in doua locuri, dar poti citeste continuarea pe pagina de Facebook a lui Florin Grozea unde discutam despre articolul tau si altele.

    RăspundețiȘtergere
  12. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  13. @Dinu "Nu ai deloc dreptate cu UCMR-ADA (UCMR este cu totul altceva), astea sunt doar povsti care nu au acoperire in realitate. exista cenzori, audit intern si extern si controlul anual (care este dur) de la ORDA. In conditiile in care ORDA a fost extrem de ostil fata de UCMR-ADA, daca ar fi gasit macar un leu care a plecat unde nu trebuia, se lasa cu consecinte penale."

    Dude, are u fuckin kidin' with me ? Ai doua variante: nu stii pe ce lume traiesti si zau ca tre' sa te trezesti sau stii exact ce se intampla si vii cu povesti slabe. Pe voi si curtea de conturi daca va auditeaza tot alba ca zapada ramaneti.

    RăspundețiȘtergere
  14. Mihnea, nu il am pe Florin pe pe lista mea de FB, asa ca nu stiu despre ce postari vorbesti.


    @ George
    Eu cred ca stiu foarte bine despre ce e vorba. Au fost nush cate controale si nu s-a gasit nimic, doar greseli marunte, absolut normale la o echipa de 60 de oameni care lucreaza milioane de pozitii din mii de raportari, deci un volum de munca imens.
    Evident daca tu vrei sa crezi legende si teorii ale conspiratiei este dreptul tau. Ai putea sa-i intrebi de exemplu pe autorii foarte cunoscuti care au fost si sunt cenzori care e adevarul. Unul a postat aici :)
    Am mai zis si repet, problema e mai ales la comunicare.

    RăspundețiȘtergere
  15. @Dinu

    Ok, hai sa o lasam asa. Eu am sa ma prefac, ca te cred si tu vei continua sa ne spui povesti.

    Noapte buna.

    RăspundețiȘtergere